Een Basispoortprogramma is niet zichtbaar in MOO, wat nu?

Je wilt gaan werken met educatieve software, maar je ziet de methode niet als programma in MOO Startportaal staan. Er kunnen verschillende dingen aan de hand zijn. Het uitgangspunt is dat educatieve programma's beschikbaar zijn voor de gebruikers. Dit wordt geregeld via een geautomatiseerd proces tussen de uitgeverijen, Basispoort en MOO Startportaal. Het kan zijn dat bij een van deze schakels niet alles goed staat. 

Optie 1: Het programma is niet toegewezen aan de groep

Voer de volgende stappen uit om te ontdekken waar het misgaat:  

Stap 1: Controleer of het programma in de Schoolbibliotheek is toegewezen aan de gewenste gebruikers

  • Ga naar Leerlingenbeheer en het tabblad Basispoort
  • Selecteer de groep en kijk of het programma aanwezig is. Is dat het geval? Dan moet het programma ook in de programmabibliotheek van de leerling staan. 
  • Ga nogmaals naar de groep door op de groepsnaam links te klikken. Selecteer de leerling waarbij je het wil controleren en kijk of het programma bij deze leerling in de lijst staat.

Stap 2: Controleer in Basispoort of het programma beschikbaar is voor de school, de groep of de gebruiker 

Je hebt na stap één geconcludeerd dat het programma niet bij de groep staat. Ga naar Basispoort en kijk of het programma daar beschikbaar is voor de school, de groep of de gebruiker. 

  • Is het programma ook daar niet bekend? Dan ontbreekt er informatie vanuit de uitgever. Neem contact op met de uitgever.
  • Is het programma wel in Basispoort bekend, maar niet in MOO Startportaal? Neem contact op met de servicedesk van Heutink ICT. 

Uitzondering op de regel: extra handeling voor Malmberg-programma's bij combinatiegroepen 
Zoek je een Malmberg-methode voor een combinatiegroep? Malmberg-programma's worden automatisch aan een 'gewone' groep toegewezen door Malmberg, maar de ICT-coördinator moet dit bij combinatiegroepen handmatig doen. Op deze site van Malmberg vind je een overzicht met handleidingen. Open de Beheerhandleiding ICT-coördinator. Hier vind je de stappen die je moet uitvoeren om de combinatiegroepen toe te wijzen. Heb je hulp nodig? Neem dan contact op met de servicedesk van Malmberg. 

Goed om te weten: dit is de enige uitzondering op de regel dat het geautomatiseerde proces alles regelt. 

Optie 2: De gebruiker is niet bekend in Basispoort

Is het MOO-account van een collega aangemaakt in MOO Startportaal en is deze niet afkomstig vanuit Basispoort? Dan zal dit verklaren waarom hij geen toegang tot educatieve programma's heeft. MOO Startportaal geeft namelijk geen informatie over gebruikers door aan Basispoort, dit doet het LAS. Doordat het LAS doorgeeft welke collega aan welke groep gekoppeld is, 'weet' Basispoort tot welke educatieve programma's deze collega beschikking heeft. Deze informatie belandt vervolgens in MOO Startportaal. 

  • Hoe zie ik snel of een gebruiker een Basispoort-koppeling heeft? 
    Oftewel: hoe weet ik of een account in MOO Startportaal is aangemaakt in plaats van het LAS? Je herkent een account met een Basispoort-koppeling in MOO Beheer. Zoek de collega op en klik op het tandwiel van de tegel van deze collega. Bepaalde velden zijn niet te wijzigen zijn als er een Basispoort-koppeling is. Je ziet de melding dat sommige gegevens niet kunnen worden gewijzigd omdat ze door Basispoort zijn vergrendeld.

De gebruiker waar dit staat is wel vanuit Basispoort gekoppeld met MOO:

De gebruiker waar dit staat is niet vanuit Basispoort gekoppeld met MOO:

  • Hoe krijgt het account van mijn collega een Basispoort-koppeling?
    Om over een Basispoort-koppeling te beschikken moet de collega zijn aangemaakt in het LAS én aan minimaal één lesgroep zijn gekoppeld. Het LAS geeft deze informatie door aan Basispoort, die de gegevens weer doorgeeft aan MOO Startportaal. Een gebruikersaccount met een Basispoort-koppeling verschijnt de volgende dag in MOO. 

    Let er op dat het Basispoort-loze account verwijderd wordt vóór het nieuwe account via het LAS wordt aangemaakt.
Is je vraag hiermee beantwoord? Bedankt voor de feedback Er is een probleem opgetreden bij de verzending van je feedback. Probeer het alsjeblieft later nog een keer.